Op bezoek bij Eijsbouts en Aarts Zwembadbouw
Het is Asten wat de klok slaat en dat is echt vakmanschap.
Op donderdagmiddag 18-02 was het super druk in en rond Koninklijke Eijsbouts. De reden van dit tijdstip was duidelijk omdat het bedrijf nog volop in bedrijf was en wij als leden van de BC uitgenodigd waren om het productieproces van het klokgieten een keer mee te maken en dat is heel indrukwekkend.
We werden zoals altijd perfect ontvangen met een heerlijk kopje koffie/thee met iets lekkers daarbij. Ook stond onze gastheer en eigenaar Joost Eijsbouts klaar om ons te verwelkomen. De meer als 80 leden (fantastische opkomst) werden door Joost enthousiast op de hoogte gebracht van het totale productieproces. Er moesten die dag twee klokken gegoten worden en het brons was inmiddels al op temperatuur gebracht (1100 graden)
De medewerkers van de Koninklijke Eijsbouts gekleed in speciale pakken maakten met een boor de “sluitsteen” van de oven open en zo kon de kokende massa in een grote “pot” opgevangen worden. Daarna brachten ze de pot boven een van de gereedstaande mallen. Daar werd het brons ingegoten en ik kan u verzekeren dat is fantastisch om te zien. Het is net of men kokend “vuur” in een vorm giet. Dit gietproces vergt een hoop geduld en zeer zeker vakmanschap. Men moet namelijk zorgen dat de massa goed doorloopt zodat het overal goed verdeeld wordt. Maar zoals Joost het al vertelde, zijn de medewerkers allemaal vakmensen met hun hart op de juiste plaats
.
Nadat de eerste klok gegoten was ging de takel met de pot naar de tweede mal om daar het indrukwekkende gietproces te herhalen. Vele van onze BC leden hebben prachtige foto’s gemaakt en niet alleen foto’s maar ook prachtige video opnames om ook het thuisfront te laten genieten. Na het gietproces, kregen wij van Joost nog de nodige uitleg van het ontstaan van het bedrijf en ook dat hij er zomaar “ingerold” was. In eerste instantie was het helemaal niet zijn bedoeling. Uiteindelijk is het er toch van gekomen en voor hem is het een uitdaging om zoveel mogelijk klokken te verkopen maar de allergrootste uitdaging is om een goede balans te vinden in het productieproces. Zodat hij zijn vakmensen het hele jaar door aan de gang kan houden. Want vakmensen is het grootste “goed” binnen deze organisatie.
Een belangrijk punt binnen het totale bedrijf is dat de Koninklijke Eijsbouts is dat dit bedrijf de klok kan gieten, stemmen, monteren, en natuurlijk de juiste service te verlenen, zodat de klant maar een aanspreekpunt heeft. Maar zoals Joost al vertelde is het zoeken naar nieuwe klanten telkens weer een uitdaging. Zeker als men weet dat “zijn” klokken gewoon veel te lang mee gaan. Mede door de moeilijke marktomstandigheden had ook hun collega-gieterij Petit & Fritsen geen opvolgers binnen het bedrijf en na een samenwerking is in 2014 Petit Fritsen opgegaan in Koninklijke Eijsbouts en daar zijn dan ook negen werknemers mee overgenomen. Waardoor zijn bedrijf nog unieker wordt in deze markt.
Na dit mooie passievolle betoog mochten wij naar de afdeling klokkenstemmen. Koninklijke Eijsbouts heeft nog twee klokkenstemmers binnen het bedrijf. Alle klokken moeten natuurlijk gestemd worden en dat is echt een vak apart. Het stemmen gebeurt door op de juiste plaats wat materiaal “weg” te halen. Maar dat luistert natuurlijk heel precies. Gelukkig komt hier ook de innovatie om de hoek kijken. Met hulp van elektronica kan men de juiste toon instellen en dan is het aan de stemmer om deze te benaderen. Zodat de toon 100% klopt.
Maar als je dan een carillon van 23 klokken af moet stemmen moet je toch heel wat in je mars hebben. Het is wel een fascinerend gezicht om te zien hoe dat proces zich ontwikkeld. Het kost ook veel tijd maar een klok opnieuw gieten kost altijd meer. Na de klokken gieterij en het stemmen van de klokken gingen we naar de afdeling voor de klokkentorens en het maken van uurwerken voor derden zoals bijvoorbeeld alle treinstations in Nederland.
Al met al was het een bijzondere middag en het is natuurlijk heel fijn dat wij in de gelegenheid waren om de giet procedure van een klok van dichtbij mee te mogen maken. Onze voorzitter (Henk Hoeks) sprak een woord van dank uit aan alle mensen die deze excursie mogelijk gemaakt hebben. Natuurlijk een speciaal woord van dank voor Hanneke (die nog wel tijd maakt voor golf) en Joost die helaas door zijn drukke werkzaamheden nog steeds te weinig tijd heeft voor golf. Maar de “klok” staat nooit stil dus wie weet. En of de familietraditie voortgezet gaat worden daar kan op dit moment nog alle kanten uit. Na het afscheid bij Eijsbouts met nog een leuk presentje voor de bezoekers werd het tijd voor Aarts Zwembadbouw.
T i j d is het sleutelwoord van Aarts Asten Zwembadbouw.
We werden hartelijk ontvangen bij Aarts Zwembadbouw in Asten. Al meteen een heerlijk drankje (want dat hoort natuurlijk bij ontspanning en Wellness) en wat het ook heel bijzonder maakte dat wij door het hele team (medewerkers) begroet werden. Toen alle bezoekers in de mooie showroom een plaatsje hadden gevonden, nam onze voorzitter het woord, op zijn bekende wijze door vraag en antwoord gesprek met Eloy Aarts door het bedrijf heen te “lopen”.
Eloy is een echt selfmade man die op een kleine schaal begonnen is hoewel het helemaal niet zijn bedoeling was, om in zwembaden te gaan. Zijn oorsprong ligt in de agrarische sector namelijk als varkensconsulent heeft hij al menig advies mogen geven. Daar kwam hij natuurlijk ook in aanraking met klimaatbeheersing in de ruimste zin van het woord. Maar door toeval en door daadkracht heeft hij zijn bedrijf nu al 22 jaar met succes op de kaart.. Met service als een heel belangrijke drijfveer. Maar wat hij nog veel belangrijker vindt, dat zijn medewerkers.
Zijn twee dames en zijn goed opgeleide monteurs die weten waarover ze het hebben en die niet beroerd zijn een extra uurtje te werken om het voor de klant helemaal perfect te regelen. Want zelfs in de periode die net achter ons ligt is het bedrijf gegroeid en dat kunnen niet alle bedrijven zeggen.
Wat is daarvan het geheim. Eloy vertelt daarover het volgende; de meeste bedrijven zijn in de kosten gaan snijden. Dat snijden houdt een keer op maar wij (het totale team) hebben het woord T I J D tot het bovenste verheven. Met het woord tijd kan men een juiste inschatting maken van wat er iets kost, hoeveel tijd er mee gemoeid is, hoe kan het economischer, sneller, beter en vooral efficiënter.
De “tijd” is dus het belangrijkste binnen het bedrijf door alles op het juiste moment af te stemmen en de afspraken na te komen. Dus als onze monteur ’n zwembad moet gaan maken zorg dan dat hij alles bij de hand heeft wat hij nodig heeft. (Tijdens deze presentatie werden wij perfect verzorgd door de catering van onze BC)
Na deze zeer mooie en heldere uitleg over zijn bedrijf mochten wij in groepen even achter de schermen kijken. Soms is het wel eens fijn voor een bedrijf dat er “hoog” bezoek komt. Dat is dan de reden om alles nog eens extra op te ruimen. Het magazijn is keurig geordend en ook de model installaties waren in werking. Zodat wij als leden van de business club heldere uitleg kregen over het wel en wee van Aarts Zwembadbouw. Het mooie is dat de monteurs trots waren op hun werk en dat was ook zeker te zien bij de keurig goed ingerichte werkbussen met een perfecte uitstraling. Ook mochten we een kijkje nemen op de afdeling waar je vanaf tekening het juiste luchtkanaal op maat gemaakt werd, daar kon je het proces precies volgen.
Al met al was het een zeer geslaagde excursie naar een collega BC lid. De catering (dames en heren) het was weer top, bedankt.
De gastvrouw en -heer namen persoonlijk afscheid van alle leden. Deze werden dan ook nog verwend met een doosje ballen en een prachtig boek vol prachtige voorbeelden van zwembaden. Het is altijd mooi om te zien waar onze leden goed in zijn en waar hun passie ligt.
Namens alle leden van de BC willen wij Eijsbouts en Aarts Zwembadbouw bedanken voor hun gastvrijheid en beschikbaarheid van tijd en ruimte binnen hun bedrijf, helemaal top.
Met vriendelijke groet;
Jack van der Vleuten