Taartjes en juwelen; ziet u het verband?
Jos Hoeben is een telg uit een echt bakkersgezin. Al in 1875 starten de Hoebens een bakkerij in Liessel, waar paarden helpen om deeg te maken. Via een studie maalderij in Wageningen, diverse bakkersstageplekken (waar hij o.a. het marsepeinen hart met een gouden randje van Marij steelt), bakkerij de Duif in Helmond, de baas bij Vendex en een tripje naar Spanje, wordt de cirkel rond gemaakt in Liessel om zich te specialiseren in gebaksproducten voor retailbedrijven.
Ik merk al snel dat ik bij een patisserie binnen gewandeld ben. De eerste verrassing is een hele grote slagroomtaart met allemaal blauwe druifjes on top. Als ik beter kijk zie ik dat het alle leden van de businessclub zijn, verpakt in speciale bedrijfskleding.
Met passie introduceert Jos zijn bedrijf, volgens hem een sieraad; het beste en uniek in zijn soort!
Nou ……… denk ik: “Laat dat dan maar eens zien!”
Dagelijks vers gebak, al in de schappen op het moment dat alle Dirk vd Broekfilialen en EmTé-winkels hun deuren in de ochtend openen, en alleen datgene wat er per winkel besteld is. Òòk als het slechts 2 Bossche bollen zijn.
Overigens zijn die nog lekkerder dan wanneer ze uit den Bosch komen. Het geheim: fondant vermengen met de gesmolten chocolade, JUWEELTJES!!
Bij dit familiebedrijf staat voorop dat het bakkersambacht in al zijn facetten herkenbaar is in de producten. Korte snelle lijnen, direct contact met klant en medewerker, geen ingewikkelde organisatiestructuur.
Een lean en efficiënt ingericht logistiek productieproces en een eigen expeditieafdeling zijn bepalend voor een op rolletjes lopend bedrijf. Jos ziet zijn personeel als briljantjes, die oprechte aandacht van het managementteam verdienen.
Nou Jos….ik ben om! Ik geloof je; hoge kwaliteit met passie geproduceerd in een familiecultuur, waar je samen gaat en staat voor een mooi product! Een parel van een bedrijf.
Na alle zoetigheid gaan we in een bijzondere optocht naar Deurne. Van Hooff juweliers is omgetoverd naar een grand café, waar we getrakteerd worden op een lekker glaasje en een kaasplateau. (Dankjewel Anne, Anke, en Jan en anderen van restaurant Volentieri).
Martijn van Hooff vertelt dat het bedrijf zijn oorsprong kent op 2 locaties in de Stationstraat. Pa van Hooff aan het ene einde van de straat en moeder van Hooff aan het andere einde. De huwelijkstaart wordt aangesneden en een gezamenlijk bedrijf gestart. Sieraden, horloges, klokken, hoogwaardig porselein en glaswerk is de corebusiness.
Martijn volgt een bijzondere leerweg. Niet de standaardgang naar Schoonhoven, maar in de praktijk leren in een orthodox Joodse werkomgeving in Duitsland. Via wat omzwervingen en de komst van de Euro, strijkt Martijn neer in Deurne en neemt het bedrijf van zijn ouders over. Het motto van Martijn: “Wij verkopen geen dure, maar kostbare spullen!”
Je zou je af kunnen vragen of Martijn een eigenwijs mannetje is? De winkel is al toe aan zijn derde interieur, het glas- en porseleindeel van het assortiment is afgestoten en wat niet aangemerkt kan worden als een sieraad komt niet in zijn winkel!
Of……… doet Martijn het “op eigen wijze”?
In zijn presentatie maakt hij gebruik van het principe van halen en brengen; wij halen bij hem een gastvrij onthaal in zijn bedrijf en wij brengen hem feedback om zijn onderneming verder te ontwikkelen.
Hij presenteert een nieuwsbrief precies op het moment dat jij als klant een juwelier kan gebruiken en hij biedt uiteraard persoonlijk advies op maat, OOK in de avonduren.
Mijn conclusie over dit bedrijfsbezoek: ècht heerlijk, de kers op de taart!
Marij Coolen
natuurluk duursaam