Businessclub snoept tomaten

Verslag bedrijfsexcursie Greenco Businessclub het Woold 20 februari 2014

20140220greenco1Op donderdag 20 februari doken 60 leden van de businessclub van het Woold in de wereld van de tomaten. Tomaten zijn niet alleen gezond (ze bevatten veel vitaminen en de rode kleurstof Lycopeen die de menselijke cellen kan beschermen), tomaten kunnen ook lekker zijn. Dat komen we niet vaak tegen: dingen die lekker zijn en ook nog gezond. Bij Greenco in Someren wel, want daar kweken ze de ‘Tommies’, de vruchten die als ‘snoeptomaatjes’ de markt in gaan. Vol passie en met een energie die recht evenredig is aan die van zijn warmtekrachtinstallatie, vertelde businesslid Jan Zegwaard over het ontstaan van Greenco, het kweken van tomaten, de innovaties, het markeringconcept en over ‘het veroveren van de wereld met hun product’.

Jan Zegwaard is geboren in Maasland, maar woont al sedert eind jaren 90 in Someren; eigenlijk, zo zegt hij, heeft zijn wieg gewoon op de verkeerde plek gestaan: hij zou er nooit meer weg willen. Greenco : 6 ondernemers die in 1997 bedachten dat de wereld er over 20 jaar groter en sneller uit zou zien en dat zie in die vaart der volkeren mee moesten. Ze bundelden hun krachten en Greenco werd geboren, een onderneming betrokken in de hele keten van zaadje tot consument en gespecialiseerd in het telen, verpakken en vermarkten van een gezond, smaakvol en alsmaar duurzamer product. In 2005 werd Tommie geboren. Nu heeft bezit Greenco 9 locaties, waaronder een in Spanje en Mexico. De locatie in Someren, de Driemaster, is een van de vestigingen in Nederland die totaal circa 30 hectare beslaan, een halve 18-holes baan.

20140220greenco2Jan Zegwaard en zijn kompanen hebben een uitgedacht marketingconcept. Dat concept zit minder in het product, want een tomaat is een tomaat (er zijn overigens wel meer dan 60 soorten); de verpakking en de marketing hier om heen, gebaseerd op ‘het luisteren naar de consument’, bepalen het succes van de Tommies. En als je Walmart mag beleveren en meer dan 35 miljoen verpakkingen per jaar maakt dan is het echt een succes.

Nog wat wetenswaardigheden:

  • De Tommie, klein maar fijn, komt oorspronkelijk als variant uit Japan
  • Een plant wordt 1 jaar oud en bereikt een lengte van wel 15 meter; het record is 22 meter
  • Een plant groeit op kokos en wordt gevoed met een uitgekiend mengsel van mineralen en voedingstoffen
  • Grootste vriend: hommels die in de kassen rondvliegen
  • Grootste vijand: muizen en ratten
  • Bewaar een tomaat nooit in de koelkast, want dan verliest hij z’n smaak; gewoon op de aanrecht.

Jan Zegwaard mag trots zijn op zijn bedrijf, aldus de leden van de businessclub, een bedrijf waar de consument voorop staat, kwaliteit een gegeven is en MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) in de genen zit.

20140220greenco3Met de verworven kennis over de tomaat, met de gebruikelijke drank en hapjes in de maag, met een doos vol Tommies onder de arm en met de wetenschap dat er in maart weer gegolfd zal worden op de tweede donderdagmiddag, keerden de leden van de businessclub huiswaarts.